onsdag 8 januari 2020

Bohemian Rhapsody (2018)





När jag efter en stund insåg att den här filmen mer koncentrerade sig på personen Freddie Mercury än bandet Queen så kunde jag koppla av och njuta mer eftersom jag innan den vetskapen suttit och retat upp mig lite på att filmen hastade iväg och hoppade över vissa viktiga detaljer och händelser i gruppens tidiga historia.

Allting inleds med när Freddie blir medlem i bandet Smile som strax efteråt byter namn till Queen och som då också ändrar sin musikaliska inriktning genom att blanda in så gott som alla existerande musikgenrer i sina låtar och får sin första stora internationella hit 1974 med låten Killer Queen. Berättelsen avslutas sen med deras bejublade och numera klassiska framträdande på Live Aid-galan 1985 då också Freddie Mercury berättat för dom andra i bandet att han fått Aids.

Jag hade nog velat sett lite av dom sista åren också för bandet släppte ju faktiskt fyra album efter Live-Aid-galan där Freddie Mercury som under inspelningen av det sista albumet Made in Heaven var väldigt sjuk faktiskt spelade in en del från sjuksängen. 

Skådespelarna med Rami Malek i spetsen som Freddie Mercury är otroligt porträttlika, det är ett dramatiskt och fascinerande livsöde som vi får följa om en av musikhistoriens stora estradörer och sångare och ett band som inte liknat något annat.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

From - Säsong 1 (2022)

  https://youtu.be/pDHqAj4eJcM?si=hdLAC6RoMTrBzECz En mardröm kan man väl bäst beskriva inledningen på den här första säsongen av From. Fami...