söndag 22 december 2019

I hennes Majestäts Hemliga Tjänst (1969)



Original Titel:  On Her Majesty's Secret Service



Eftersom Sean Connery lämnade Bondscenen efter förra filmen så presenteras här en ny Agent 007 i form av den australiensiske fotomodellen George Lazenby. Tillsammans med Diana Rigg som spelar Teresa di Vicenzo så jagar dom superskurken Blofeld i Alperna där det skjuts, jagas med bilar, på skidor och till och med i en bob bana. Det är en actionfylld och våldsam Bondhistoria och jag har inget emot Lazenby's utseende som jag tycker passar alldeles utmärkt för den karaktären men tyvärr så håller inte hans agerande någon högre klass och det blir ett aber i filmen och så kom jag på mig själv med att reta upp mig på att filmskaparna envisats med att spela upp var och varannan actionscen i fast-play vilket gör att en del jakter får lite Åsa Nisse över sig.

Bäst är ändå Telly Savalas som Ernst Stavro Blofeld och så det faktum att slutet innehåller två sekvenser som kommer att få betydelse för James Bond lång tid framöver.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fleishman is in Trouble - Säsong 1 (2022)

  https://youtu.be/9ybMxpm_JBE?si=C_3EnWSWEjXz5zsc Inledningen på deras separation var när dom träffades säger Libby ( Lizzy Caplan ) som är...