lördag 14 januari 2012

Gnomeo & Julia (2011)



Original titel: Gnomeo & Juliet



Två grannar i ett villaområde hatar varandra och det har fört med sig att även deras respektive trädgårdstomtar gör detta och när människorna är borta på dagarna eller sover på nätterna så för dom rödmössade och blåmössade nissarna ett regelrätt krig mot varandra.

En dag så blir den blåmössade Gnomeo och den rödmössade Juliet förälskade i varandra, vilket medför en hel del problem i trädgårdarna.

Att ha ett Shakespeare drama som grund när man ska göra en film är väl perfekt för dom brukar ju innehålla precis alla ingredienser som man kan önska sig, att sen göra en animerad film går väl bra det med men när jag fick reda på att den skulle handla om trädgårdstomtar så måste jag erkänna att tveksamheterna staplades på varandra.
Jag gillar inte såna där trädgårdstomtar, dom ser lite obehagliga ut och ska dom även röra på sig och prata så blir det ju snäppet värre.

Jag kan erkänna när jag har fel och det hade jag sannerligen när det gällde denna Disney produktion för den var riktigt underhållande och i sina vassaste stunder mycket rolig.

Som vanligt när det kommer till animerade filmer så är huvudpersonerna oftast mesiga och trista och det gäer även i denna film där det är alla dom små nissar, grodor, flamingos och renar runtomkring som är dom som håller uppe humorn och som gör den intressant och man kan hitta en hel del referenser till Shakespeare, original historien om Romeo och Julia och även en hel del andra filmer och berättelser.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Whitechapel - Säsong 5 (2011)

  Den dömda seriemördaren Calvin Mantus ( Tom Fisher ) flyr under en bevakad permission och bara några timmar senare så får kriminalkommissa...