måndag 21 november 2011

Get Smart (2008)





Maxwell Smart (Steve Carell) jobbar som administratör och planerare i den hemliga spionorganisationen "Control".
Efter en attack mot deras huvudkontor så skickas Maxwell ut på fältet tillsammans med den vackra agenten 99 (Anne Hathaway) där målet är terroristen Siegfried (Terence Stamp).

Den här filmen bygger ju på en Amerikansk TV serie med samma namn som gick mellan åren 1965-1970.
Jag har själv aldrig sett serien så där kan jag inte göra några jämförelser men det spelar inte så stor roll för det här var en jävligt rolig film.

Jag hade inga större förhoppningar utan väntade mig bara en i raden av alla dessa agentparodier men jag hade väldigt roligt under denna film trots alla fysiska skämt man sett hundratals gånger förut med att dratta på ändan, gå in i väggar och andra allmänna klantigheter.
Steve Carell är perfekt i huvudrollen och han levererar sina syrligt arroganta kommentarer lika kyligt som Groucho Marx gjorde på sin tid.

Kan man sin James Bond så har man dessutom extra kul för det finns en hel del scener och karaktärer som refererar till dessa filmer.
Scenen på flygplanstoaletten när Maxwell Smart med hjälp av ett miniarmborst ska skjuta sönder ett plastband som binder ihop hans händer är helt fantastiskt rolig och där bröt jag nästan ihop.

Det är enastående roligt så gott som hela vägen och en del riktigt sjysta actionscener hinns med på vägen också..







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fleishman is in Trouble - Säsong 1 (2022)

  https://youtu.be/9ybMxpm_JBE?si=C_3EnWSWEjXz5zsc Inledningen på deras separation var när dom träffades säger Libby ( Lizzy Caplan ) som är...