tisdag 25 juni 2024

Omgiven av Idioter: Hur Man Förstår Dem som Inte Går att Förstå av Thomas Erikson (2014)

 



När jag tog tag i denna bok så var det för att jag hört att det var en av dom senaste årens mest omtalade böcker i Sverige, en bok som bland annat översatts till 56 olika språk världen över.

Innan jag går vidare i varför den är så omtalad så ska jag försöka berätta om innehållet.
Thomas Erikson har skrivit om olika typer av människor, han har delat in dom i färgerna grönt, blått, gult och rött och sen på ett mycket underhållande sätt beskrivit dom olika typerna av människor och när jag som novis i psykologi läste detta så blev jag helt fascinerad och började att titta på människor i min närhet på ett helt annat sätt och faktiskt även på mig själv. Jag betygsätter denna bok utifrån detta och inte för det jag nu fått reda på:

Författaren Thomas Erikson beskriver sig själv som beteendevetare men det har uppdagats att han ljugit om det mesta som handlar om honom själv, hans utbildningar och kunskaper. Att boken har blivit så omtalad nu är att mängder med psykologer menar på att han helt enkelt bara har samlat en massa idioti i denna bok.

Oavsett om jag nu som många andra gått på hans vetenskapliga text så måste jag säga att han ändå är en väldigt underhållande och intressant författare. Man får väl se denna bok som fiktion helt enkelt och jag är inte bitter på något sätt för det var en roande läsning trots allt.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kungens Hemliga Resa av Johan Gyllenswärd (2020)

  Under täckmantel så reser den svenska kungen Gustaf II Adolf i början av 1600-talet till Berlin för att fria till Maria Eleonora. Med på r...