måndag 5 oktober 2020

Swamp Thing - Säsong 1 (2019)

 




På 70-talet så älskade jag den tecknade serien Swamp Thing eller Träskmannen som den hette på Svenska, mest för den fantastiska serietecknaren och illustratören Bernie Wrightson och därför så såg jag med spänning fram emot den här serien.

Dr Abby Arcane (Crystal Reed) skickas till den lilla staden Marais i Louisianas träskmarker där det verkar ha utbrutit ett mystiskt virus. Det här är Abbys barndomstrakter och hon konfronteras genast med både bra och dåliga minnen i form av både döda och levande personer och så stöter hon ihop med forskaren Alec Holland (Andy Bean) som befinner sig på platsen av samma anledning som Abby men som upptäckt att någon dumpar giftigt avfall i träskmarkerna.
Det visar sig att Alec lägger näsan i för mycket blöta, han skjuts och hans båt exploderar en natt och i samma veva så dyker en hemsk varelse upp i träsket som verkar vara ett mellanting mellan människa och växt.

Jag såg ju som sagt fram emot det här men blev mäkta besviken för det här är allting förutom bra. Skådespelarna är dåliga, specialeffekterna billigt gjorda, manuset är fånigt och rörigt. Hela produktionen är lika sunkig som träsket där historien utspelar sig och jag tror Bernie Wrightson skulle vrida sig i sin grav om han fick veta vad dom gjort med hans träskmonster. 
Den två jag gav denna serie i betyg fick den enbart för att den i alla fall framkallade några sjyssta nostalgiska serietidningsminnen i mig.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Rök utan Eld av Dan Buthler (2024)

  Advokaten och adelsmannen Gabriel Creuz har precis kommit ut efter att ha suttit ett par år i fängelse för bedrägeri. Han vet att han är o...