lördag 21 januari 2023

Ålevangeliet - Berättelsen om Världens Mest Gåtfulla Fisk av Patrik Svensson (2019)

 



Ålevangeliet är en bok om Ålen, en av dom mest gåtfulla fiskarna på vår planet. Ända sedan dom gamla Grekerna började försöka avslöja dess hemligheter så har forskare och vetenskapsmän ihärdigt ansträngt sig men inte lyckats och nu håller den på att dö ut från oss.

Jag trodde väl aldrig att en bok om Ålen skulle fånga mitt intresse men eftersom jag hört så mycket om denna så tänkte jag ändå ge den en chans och det är jag glad för nu för den här berättelsen handlar inte enbart om den mystiska och mytomspunna ålen utan också dess omgivning, både nu och historiskt. Vi får följa med tillbaka till författaren Patrik Svenssons barndom där han tillsammans med sin far, asfaltläggaren fiskade och fångade ålen med hemmagjorda redskap och hur den fisken förde dom ihop. Det är en bok om livet och döden och det mesta däremellan med den förhistoriska ålen i huvudrollen, ålen som vi människor håller på att radera ut.

 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Italien med Stanley Tucci - Säsong 2 (2022)

  Original titel: Stanley Tucci Searching for Italy https://youtu.be/knNUYJhnpCg?si=Gg-ZWzXMoZCIthW1 Skådespelaren  Stanley Tucci  fortsätte...