torsdag 5 september 2019

Euphoria - Säsong 1 (2019)





18-åriga Rue (Zendaya) bor med sin mor och lillasyster och har precis återhämtat sig efter en överdos men har stora svårigheter att hålla sig borta från drogerna tills den dag hon träffar den nyinflyttade Jules (Hunter Schafer). Dom två utvecklar ett förhållande som är en blandning av vänskap och kärlek och nu får Rue den kick hon behöver för att hålla sig ren. 


För det första så trodde jag inte att det här var en serie som jag skulle falla för men det var oundvikligt för den var så jävla bra så att det inte gick att värja sig. För det andra så tror jag inte att den ålder jag är i är målgruppen för serien men nu när jag sett dessa 8 avsnitt så bryr jag mig inte om det heller.

Jag blev tagen av den realistiska och hårda, riktigt smärtsamma skildringen av dom här ungdomarnas liv med kärlek, sex och alkohol, droger och våld. Förhållandena med varandra och sina föräldrar. Alla karaktärer får ju ett avsnitt men Rue är ju den som håller ihop allting och genom hennes berättarröst så får vi följa dom här människorna som alla går och bär på mörka saker i fickorna, som innerst inne är goda men där det i vissa fall aldrig riktigt kommer ut.

Enastående vackert och deprimerande, sorgligt och dramatiskt, spännande och psykiskt obehagligt men också med en hel del ljuspunkter och förbannat bra.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

From - Säsong 1 (2022)

  https://youtu.be/pDHqAj4eJcM?si=hdLAC6RoMTrBzECz En mardröm kan man väl bäst beskriva inledningen på den här första säsongen av From. Fami...