måndag 24 april 2023

Detektiven från Beledweyne (2023)

 





Tilda Renström är en före detta åklagare som fått sparken och som nu jobbar på Migrationsverkets flyktinganläggning som går under namnet Förvaringen. 
Utanför denna byggnad så sker en kidnappning av en ung kvinna och Tilda som gärna vill komma bort från sin nuvarande arbetsplats försöker med alla medel få tillbaka sitt gamla jobb.
En av flyktingarna, en Somalier som kallas 24:an säger till Tilda att han är villig att lösa fallet om hon ser till att han får stanna i Sverige och här inleds då ett osannolikt polisiärt samarbete.

Jag är verkligen tudelad till den här serien på flera sätt. Ibland så skrattade jag gott, någon gång så infann sig det en form av spänning och vissa scener är riktigt fåniga och skådespeleriet är som en berg och dalbana med toppar och amatördjupa dalar förutom Dag Malmberg då som spelar åklagaren Dan Jönsson, han är enastående bra i dom få och små scener han är med i. 
Tanken är väl att historien ska ge ett antal tänkvärda ironiska kängor åt myndigheter som polisen, rättsväsendet och Migrationsverket men det blir mest blaj.
Jag har läst en massa recensioner och dom flesta är riktigt bra och det gör mig lite orolig för jag tror faktiskt (jag hoppas verkligen att jag har fel) att vissa inte vågar skriva ner denna serie eftersom den tar upp en del rätt allvarliga problem i samhället med bland annat invandringen och att dessa recensenter känner sig tvingade att ge den ett bra betyg trots att dom allvarliga bitarna helt enkelt slarvas bort.

Tilda Renström som spelas av Malin Levanon är också en obehaglig självupptagen karaktär som man hoppas ska misslyckas med allt hon gör för att hon är just den människa hon är och sen så är det väl egentligen bara den före detta somaliska polisen 24:an som spelas av Nasir Dhagole som är en mänsklig karaktär och som man skulle vilja veta lite mer om, resten är dumskallar eller genuint elaka.

Slutet bäddar ju för att det skulle kunna bli en andra säsong men jag vet inte om det behövs. Så jädrans annorlunda och nyskapande som vissa recensenter skrivit om denna serie är den definitivt inte.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kungens Hemliga Resa av Johan Gyllenswärd (2020)

  Under täckmantel så reser den svenska kungen Gustaf II Adolf i början av 1600-talet till Berlin för att fria till Maria Eleonora. Med på r...