Cleo (Suzanne Reuter) som höll på att bli ihjälskjuten av Åke (Johan Rheborg) i slutet på förra säsongen lever inte längre något singelliv utan har nu ett förhållande med sin chef Claes (Loa Falkman), Frank (Gustaf Hammarsten) har det lite problematiskt med sin pojkvän vs sina föräldrar och Cleo's son Jonas (Gustaf Skarsgård) vet inte vilket ben han ska stå på när det kommer till kärlek.
I den här andra säsongen så har humorn tagit ett litet steg tillbaka till förmån för allvar och drama och även om det till och från är förbannat roligt så har tempot saktats ner betydligt. Skådespelarna är fantastiska i sina mer eller mindre kufiska karaktärer men om man ska jämföra serien med en slips så var den första säsongen en färgglad oknuten som vajade friskt i vinden medan den här säsongen mera kändes som en snygg och elegant, knuten mörkblå som sitter oklanderligt på plats.
Året är 1607 och ett
engelskt skepp under ledning av den girige guvernören Ratcliffe (David Ogden Stiers) har
precis kastat ankar utanför Virginias kust där guvernören räknar med att hitta
guld. Med på resan är också den berömde äventyraren John Smith (Mel Gibson)som
så fort han kommit iland beger sig iväg för att undersöka området och då stöter
ihop med den vackra unga indianprinsessan Pocahontas (Irene Bedard). Kärlek vid
första ögonkastet vilket innebär problem här eftersom guvernören vill döda alla
indianer och Pocahontasfar, hövdingen Powhatan (Russell Means)inte
hyser några varmare känslor för främlingarna.
Den här filmen som är den 33:e animerade
långfilmen från Disney vann en del priser för sin musik och det är väl
egentligen det enda som den här produktionen har att luta sig emot för resten
håller faktiskt ganska låg kvalitet. Det var många år sedan jag såg denna
första gången och jag minns faktiskt inte att animeringen var så stel och
själlös och dom bifigurer som i Disney's produktioner brukar stå för det
komiska och intressanta här är helt karaktärslösa och bleka. Historien funkar
väl okey men när det är över 20 personer som suttit och skrivit manus så borde
den väl vara det tycker man.
En av dom sämre animerade långfilmerna signerade Walt Disney Studios.
I april 1986 så
exploderade en reaktor i kärnkraftverket Tjernobyl och radioaktiva partiklar
spreds över en stor del av Europa. Tusentals människor i närheten av
olycksplatsen dog på bara någon vecka och ännu fler dog efter några år i
sjukdomar till följd av olyckan som egentligen aldrig behövde ha hänt. Den här
serien i 5 delar visar på ett fascinerande dramatiskt sätt hur sovjetisk
byråkrati och rädsla gömde alla negativa resultat och fel för att det inte
skulle visa på några brister i det kommunistiska systemet och hur, när olyckan
ändå skedde, tjänstemän och politiker ändå ljög för att inte sanningen skulle
komma fram.
Några modiga människor vågade ändå gå emot
Centralbyrån och KGB, ställa sig upp och berätta sanningen och det var dom som
såg till att denna katastrof kunde mildras, åtminstone något. Skådespelarna i
denna serie med Jared Harris som fysikprofessorn Valery Legasov, Stellan
Skarsgård som den i början så kommunistiskt strikte politikern Boris Shcherbina
och Emily Watson som spelar kärnfysikern Ulana Khomyuk är enastående bra och
miljöerna känns så äkta att det ligger en dokumentär känsla över hela
produktionen, att skådespelarna sen är riktigt porträttlika verklighetens
personer gör ju allt bara ännu mer realistiskt.
Serien har regisserats av Johan Renck som här har gjort ett enastående jobb tillsammans med
fotografen Jakob Ihre som verkligen visar upp en sunkigt brungrå bild som
ligger som en deprimerande tung filt över allting.
Förutom en dramatisk explosion i början så
händer det ju inte så mycket, det är mest diskussioner och så några obehagliga
besök på sjukhuset där offren för strålningen tas in men det är ändå intensivt
spännande precis hela tiden där varje mening som sägs betyder oändligt mycket
för slutresultatet.
Det är dramatiskt, fascinerande, tragiskt men ändå vackert på något konstigt
sätt mitt i all död och galenskap och det enda jag hakade upp mig lite på är
att filmskaparna inte kunnat hålla sig till ett språk utan blandar engelska och
ryska, vilket faktiskt känns lite dåligt men som ändå inte stör helhetsintrycket nämnvärt.
Regissören
Michael Bay har ju sagt att det här är den sista filmen om Transformers som han
kommer att vara inblandad i och det känns väl nästan som om det är så för här
har han ju verkligen försökt stoppa in så mycket det bara går under dom 2
timmar och 34 minuter som allting håller på. Om dom tidigare filmerna varit
sci-fi, action-historier så är det här mera action, äventyr, sci-fi, komedi och
jag kan väl förstå att dom riktiga Transformersnördarna inte gillar detta.
När
vi som tittare slängs in i handlingen så hamnar vi på ett slagfält i England på
400-talet där Kung Arthur och hans välkända riddare är mitt uppe i grymheter
mot ett motståndargäng som vi inte riktigt får veta vilka dom är men som ser ut
ungefär som dom statister som var med i Braveheart. Arthur (Liam Garrigan) och hans grabbar
håller på att få smisk när helt plötsligt den onyktre trollkarlen Merlin (Stanley Tucci) glider
in på scenen med en trehövdad drake i släptåg som då gör slut på stridigheterna
till Arthurs favör. Den här draken har han kunnat framkalla med hjälp av en
speciell stav som han fått av en Transformer som legat och kurat i bergen under
en längre tid och som Merlin blivit lite bundis med.
Ja
sen så kastas vi ju fram till nutid där förra filmens hjälte Cade Yeager, även i denna film spelad av Mark Wahlberg gömmer sig på en bilskrot där han räddar och lagar
Transformers som nu är jagade över hela planeten eftersom myndigheterna
tröttnat på den förstörelsen som följt i deras spår. Efter diverse skjutande
och jagande från både myndigheter och rymdvarelser så kommer han i alla fall i
kontakt med en äldre gentleman från England vid namn Sir Edmund Burton (Anthony Hopkins) som
säger sig veta att hotet från rymden kan fixas med just den där staven från
400-talet och att den som kan hitta den är den numera enda levande släktingen
till Merlin, den vackre historieprofessorn Viviane Wembley (Laura Haddock) som givetvis till en
början inte alls tror på dessa barnsliga sagor om Kung Arthur, riddarna kring
det runda bordet och trollkarlen Merlin.
I
filmen så dyker också några gamla välkända ansikten upp igen, den gode Löjtnant
Lennox (Josh Duhamel) och så den smått galne fd agenten Simmons (John Turturro) men annars så är det här nog den mest annorlunda av dom fem filmer som gjorts,
här har mycket kraft lagt på komiken och personligen så tycker jag som aldrig har
varit någon Transformersnörd att det funkar bra. Man känner också igen en hel
del detaljer från en massa andra filmer och det är nog medvetet gjort och med
glimten i ögat (Hoppas jag). Det finns en robotbutler som heter Carson som ser
ut som C3PO:s brorsa och som slänger ur sig lustiga kommentarer i parti och
minut och sen så finns det en sunkigare men gulligare variant av R2D2 och i en
del scener i slutet så känns det nästan som om man hamnat någon av Alien-filmerna.
Mark Wahlberg tycker jag är bättre än vad Shia Labeouf var som hjälte, han är
lite ruffigare och med mer muskler än den förre finnige tonåringen och Anthony
Hopkins som Sir Edmund Burton vet ju alltid vad han sysslar med. Det är
förbannat snyggt, det visuella är imponerande och coolt, det är full fart och
riktigt roligt emellanåt även om historien ibland känns väldigt rörig.
Om
man nu inte vill tänka utan bara luta sig tillbaka och bli underhållen så har
man över två timmar här som borde lösa det.
Det har nu gått fem år
sedan slaget mellan Autobots och Decepticons höll
på att ödelägga hela Chicago. Uppfinnaren Cade Yeager (Mark Wahlberg) bor med
sin dotter ute på landet och får en dag chansen att köpa en gammal lastbil för
nästan ingenting. Väl hemma igen så upptäcker han att lastbilen är Autobots ledare Optimus Prime och nu dröjer det inte länge förrän gården kryllar av agenter
med dragna vapen beredda att döda för att lägga vantarna på den skadade
roboten.
I den här fjärde filmen om dom goda och onda
robotarna från yttre rymden så har regissören Michael Bay dragit
ner lite på specialeffekterna och låter faktiskt skådespelarna ta ett kliv fram
och agera lite vilket känns bra men då är också filmen till en början också
mera som en ordinär actionfilm med lite biljakter och sånt som ingår i den
genren, det är först mot slutet när hela gänget befinner sig i Hong Kong som
han låter specialeffektsmakarna härja fritt och då smäller det också rejält.
Det känns dock som att effekterna i den här filmen inte riktigt är så
genomarbetade som i den förra, det är lite slarvigt på sina håll.
Av dom som var med i dom tidigare filmerna syns
inga spår, här är det Mark Wahlbergsom spelar den bonniga
hjälten Cade och i rollen som skurken Harold Attinger ser vi den annars så
roliga Kelsey Grammer.
Det är bra och underhållande, bäst skådespelare hittills, till och från
riktigt coolt.
På den
lilla intima teatern i Prag med det något udda namnet Teatern i Pussarnaså hittas en kvinna brutalt mördad. Gärningsmannen har använt sig
av ett sådant övervåld att det tar en bra stund innan identifieringen av offret
är klar.
Poliskommissarie Michal Exner och hans närmaste man Beránek får hand om fallet och
det visar sig snart att det finns en hel del personer som kan läggas till på
listan över misstänkta.
En riktigt
spännande, rolig och bra kriminalhistoria med den välklädde kvinnotjusaren
Exner som spårhund i ett Tjeckoslovakien som vid den här tiden fortfarande var
någon form av Sovjetisk lydstat och där människorna levde under tyngden av en
kontrollerande kommunistisk regering.
Författaren Václav Erben tar ändå ut svängarna ordentligt och hymlar minsann inte med att
det finns människor i samhällets maskineri som kan och tar för sig av
västerländsk lyx och skaffar sig andra fördelar.
Med ett
brutalt mord som grundsten så är detta mycket roligt och riktigt bra och den
käre Exner kan man nästan likna vid en softare variant av James Bond.
En hemlighet som varit
dold sen dom Amerikanska astronauterna landade på månen 1969 avslöjas nu när
dom onda Decepticons ännu en gång vänder sig mot Jorden,
människorna och deras beskyddare Autobots.
Sam Witwicky (Shia LeBouf) har sina egna problem
med att försöka hitta ett jobb och samtidigt se till att flickvännen Carly (Rosie Huntington-Whiteley) och
föräldrarna är nöjda och tycker väl att han kunde behandlas lite bättre, hjälte
som han ändå är efter att ha varit med om att tidigare rädda vår planet två
gånger.
I den här filmen så har regissören Michael Bay verkligen sänkt hastigheten och har en mycket känsligare fot på
gaspedalen än i den förra historien som gick i en smått kaotisk fart.
Här får man ju som tittare tid att njuta av
alla enastående specialeffekter vilket ju fortfarande är den detaljen som
driver dom här berättelserna framåt. Skådespelarna är egentligen bara statister
allihopa och det kanske dom är medvetna om för några större intryck gör dom
inte trots att den här filmen innehåller en hel del kända aktörer.
Förutom Shia LeBouf som för tredje gången spelar Sam så
är också John Turturromed för tredje gången, Frances McDormandses som ansvarig för den nationella säkerheten och så en
överspelande John Malkovichvars karaktär Bruce Brazos tyvärr
känns totalt meningslös i den här historien.
Det finns också en längre scen på Sams arbetsplats med asiaten Jerry Wang som
på ett bisarrt underligt sätt vill varna honom för kommande faror och jag vet
inte om filmmakarna har tagit med denna scen för att det ska vara roligt men
tyvärr så är den bara konstig och ger inte historien någonting sen så har Sam
givetvis en kvinna vid sin sida, ännu en totalt karaktärslös plastliknande dam
som spelas av Rosie Huntington-Whiteley. Man undrar ju när han
ska skaffa en riktig levande flickvän.
I början av filmen så finns det ett par rätt coola scener som visar
månlandningen och vad dessa astronauter egentligen hittade däruppe på månens
mörka baksida och coolare blir det ju sen på Jorden i nutid då astronauten som
var med 1969, Buzz Aldrinsom spelar sig själv får träffa
roboten Optimus Prime.
Bortsett från ganska träigt skådespeleri och ibland en rätt rörig historia så
är ju detta mustigt och maffigt, det är enastående mäktiga scenerier och
plåtskrammel så det står härliga till.