måndag 13 november 2023

Olivoljeboken: Från Träd till Bord av Sanna Töringe (2023)

 



Vad är det som gör att Greker är bland dom som lever längst i världen, att diabetes, hjärt och kärlsjukdomar knappt existerar i länderna runt Medelhavet?
Forskare är ganska ense om att kosten med mycket grönsaker, baljväxter, nötter och frön har en stor del i detta och så den lilla gröna oliven som man framställer olivolja ur.

I den här boken så tar författaren Sanna Töringe med oss läsare på en resa där vi får lära oss det mesta om olika sorters oliver, hur och när man skördar dessa och på vilket sätt man framställer den så nyttiga oljan. Vi får tipps om hur vi ska skilja på bra och sämre olivolja och så är boken också kryddad med en hel del recept med olivoljan i centrum.
För som författaren säger: Allting blir godare med olivolja.

Jag sträckläste denna bok en kväll och somnade mitt i natten hungrigt dreglandes. Att bara se bilderna som fotografen Peter Carlsson tagit och läsa recepten var otroligt njutbart och så lärde jag mig en hel del saker om oliver som jag inte hade en aning om.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Rök utan Eld av Dan Buthler (2024)

  Advokaten och adelsmannen Gabriel Creuz har precis kommit ut efter att ha suttit ett par år i fängelse för bedrägeri. Han vet att han är o...