onsdag 19 november 2025

Bunker (2022)

 





Vi befinner oss under det 1:a Världskriget där några stycken engelsmän och amerikanare upptäcker att den tyska skyttegrav som ligger en bit framför dom helt plötsligt tystnat och nu verkar övergiven.
Under ledning av Löjtnant Turner (Patrick Moltane) så beslutar dom sig för att undersöka saken och när dom väl ålat dit så finns det ingen människa kvar.
Dom hittar en bunker i skyttegraven som någon har barrikaderat från utsidan och när dom nyfikna männen tar sig in så hittar dom en korsfäst tysk soldat som fortfarande lever.
I samma stund så rasar taket samman och gruppen ser sig nu instängda i bunkern med en allvarligt skadad tysk och någonting annat som verkar röra sig i dom gångar därinne.

Klaustrofobiskt så det räcker och bara den biten är ju lite obehaglig, tyvärr så är manuset ganska torftigt och dessutom svårbegripligt och regissören har inte lyckats med att göra en intressant film, mycket för att skådespelarna faktiskt är riktigt dåliga.

Det mest fascinerande är att inledningen med förtexterna och musiken är riktigt bra och lovar en hel del men sen så tar det bara en eller två scener innan man inser att det här är inte bra alls. Jag tror dock att hela filmteamet har haft riktigt roligt när dom gjort denna film, det känns som om skådespelarna ger allt som om det ligger en Oscarsnominering i potten men tyvärr så saknar dom både talang och kunskap för att det ska rädda den här underliga historien.
Dom ganska blodiga effekterna är ändå bra gjorda och det är väl filmens behållning. 





Suddenly (1954)

 



Manus: Richard Sale
Musik: David Raksin
Producent: Robert Bassler



I den lilla staden Suddenly där det aldrig händer någonting av värde så får sheriffen Todd Shaw (Sterling Hayden) en dag veta att USA:s president ämnar stanna till där med sitt tåg på väg mot Los Angeles.
Shaw som i vanliga fall använder sina dagar till att försöka bli ihop med den unga änkan Ellen Benson (Nancy Gates) får nu andra saker att tänka på.
Secret Service ledda av agenten Dan Carney (Willis Bouchey) anländer till staden för att informera Shaw om vad som behövs göras när det gäller säkerheten.

Samtidigt så anländer John Baron (Frank Sinatra) och hans kollegor Benny (Paul Frees) och Bart (Christopher Dark) till stan och dom beger sig direkt till den äldre Pop Benson (James Gleason) som bor i ett hus på en kulle strax ovanför tågstationen tillsammans med Ellen som är hans svärdotter och hennes son Pidge (Kim Charney).
John Baron säger att dom tillhör FBI och har kommit till staden just för presidentens besök men det visar sig snart att främlingarna har helt andra planer.

Frank Sinatra är enastående bra som den ondskefulle John Baron som planerar att skjuta presidenten så fort han kliver av tåget. Han och hans hejdukar håller familjen Benson och sheriffen som gisslan i huset i väntan på att tåget ska ankomma till tågstationen, samtidigt så försöker Shaw och Pop hitta någon svag punkt hos männen som dom kan utnyttja för att förhindra det planerade dådet.

En bra, våldsam och tät psykologisk thriller där skådespelarna är dom som driver berättelsen framåt.





Ghosts - Säsong 4 (2023)

 



Regi: Simon Hynd
Musik: Ralegh Long
Producent: Pat Tookey-Dickson


Den här fjärde säsongen började ganska trögt, det kändes som om manusförfattarna verkligen led av idétorka och humorn som man vant sig vid efter dom tidigare säsongerna var som bortblåst men sen efter ett par avsnitt då det ovanliga hände att det blev lite allvarlig dramatik när en av spökena på slottet helt enkelt försvann eller vandrade vidare till, ja vad man då hamnar någonstans. Dom andra spökena sörjde som om det var en begravning av någon levande person och detta blev en klurig tvist i berättelsen och ett uppsving för hela säsongen då humorn helt plötsligt var där igen och nu varmare än någonsin. Detta drag räddade faktiskt hela säsong 4.

Som i dom tidigare säsongerna så spelas paret Alison och Mike Cooper av Charlotte Ritchie och Kiell Smith-Bynoe medan dom osaliga andarna av Lolly AdefopeMathew BayntonSimon FarnabyMartha Howe-DouglasJim HowickLaurence RickardBen Willbond och Katy Wix.




tisdag 18 november 2025

Stormeld av Anna Granlund & Alex Storm (2025)

 



Lily Rose och Frida gömmer sig i Skräckens Berg i Honshu, Japan men under en orkan så kidnappas Frida och spåren som Lily Rose följer leder henne till en mystisk circus i Berlin där en gammal fiende som hon trodde var död väntar och brutala minnen från Det Andra Världskrigets utrotningsläger.

En oerhört intensivt berättad historia med ett tempo som skulle ge böter på vilken motorväg som helst. Det känns som om boken tar slut väldigt fort och det beror väl på att det är så kompakt allting.
Vid det här laget (det här är ju den 20:e boken i Alex Storms värld) så är karaktärerna väldigt skarpa, man känner dom ordentligt men det går nog inte att bara komma in i den här bokserien mitt i, man måste nog ha hängt med från början för det är mycket att hålla i huvudet, det är som att jonglera med 18 bollar samtidigt.

Spännande, dramatiskt och våldsamt är det även om slutet känns lite för mycket.






Outrage (1950)

 



Regi: Ida Lupino
Musik: Paul Sawtell
Producent: Collier Young


Den här filmen var verkligen före sin tid när den kom och regissören Ida Lupino var också en av få kvinnliga regissörer på 50-talet.
Filmen handlar om den unga Ann Walton (Mala Powers) som på väg hem en kväll efter arbetet blir överfallen och våldtagen men istället för att få den hjälp hon skulle ha behövt så tittar samhället snett på henne som om det är hon som är den skyldige.

Traumatiserad och fylld av skam så rymmer hon hemifrån utan att meddela sina föräldrar (Raymond Bond) och (Lillian Hamilton) samt pojkvännen Jim Owens (Robert Clarke)
Hon hittas vid en vägkant i Kalifornien av prästen Bruce Ferguson (Tod Andrews) som tar med sig henne till famljens gård där hon senare vaknar upp och påbörjar en både fysisk och psykisk rehabilitering samtidigt som hon är eftersökt av polis och sina föräldrar i hemstaden.

Trots att filmen spelades in 1950 så känner man igen dom delar där offret lägger på sig en tung skuld för det inträffade. I filmen så nämns aldrig ordet våldäkt utan det sägs Brottslig misshandel men regissören och manusförfattaren Lupino lämnar inga tvivel om vad det är som har hänt. Vid den här tiden så var ju våldtäkt någonting man helst inte pratade om utan bara sopade under mattan och så fick det vara bra med det, offret ifråga fick nog sällan någon professionell hjälp.

Mala Powers som här gjorde sin debut på film är bra som Ann Walton, hennes trauma lyser verkligen i hennes ögon. Tyvärr så är skådespelarna runtomkring henne ganska bleka vilket drar ner på tempot i historien och mittdelen av filmen skulle ha behövt lite bättre agerande eftersom den biten är ganska odramatiskt och lunkar på i ett lite sömningt tempo.

En viktig film, mer när den kom än nu men den håller bra tycker jag.








måndag 17 november 2025

The Man with The Golden Arm (1955)

 



Manus: Walter Newman & Lewis Meltzer. Efter en roman av Nelson Algren
Producent: Otto Preminger


Frankie Machine (Frank Sinatra) har precis muckat från fängelset och kommer tillbaka till den ruffiga stadsdelen där han för en tid sedan åkte dit i en razzia på en svart spelklubb. Han är känd som den bäste delaren i branschen och kallas The man with the golden arm. Hans tidigare boss Schwiefka (Robert Strauss) vill att han direkt börjar jobba för honom igen men Frankie som också blivit ren efter ett heroinmissbruk vill bryta med sitt tidigare liv och satsa på musik istället.
Hans fru Zosh (Eleanor Parker) som sitter i rullstol efter en olycka är i desperat behov av Frankie's hjälp och vill bara att han ska vara hemma och att allt ska bli som förut medan hans älskarinna Molly (Kim Novak) tycker att han ska följa sin nya dröm. Samtidigt så lockar drogerna och områdets ökände langare Louie (Darren McGavin) gör allt han kan för att Frankie åter ska bli en stadig kund hos honom.

Den här filmen var en av dom första filmerna som tog upp problematiken kring ett drogberoende och det känns också som om regissören Otto Preminger har ett genuint och äkta engagemang för ämnet. 
När Frankie kommer ut från sin fängelsevistelse så tror han ju att allting ska gå enkelt, att han ska få jobb som trummis och allt ska lösa sig men han märker ganska snart att både området och hans gamla liv har krav som kväver honom och att han måste lämna trakten om han ska klara sig. Mitt i all heroindimma så förändras sen historien till ett drama av lögner och död där samvete, lögn och skuld är tunga ingredienser.

Frank Sinatra är verkligen Frankie Machine, han är helt strålande bra och Kim Novak är också riktigt bra, cool och vackert sval. Dom andra skådespelarnsa klarar sig bra även om Eleanor Parker spelar över en hel del som den tragiska Zosch.

Ett fängslande drama på många olika sätt.






torsdag 13 november 2025

Varghuvudet av Linda Schönbeck & Alex Storm (2025)

 



Jessica Storm är gravid i sjätte månaden och far till barnet är antingen den sydamerikanska kartelledaren Roberto eller den svenska polisen Caesar och ingen av dom två är någon hon vill bilda familj med.
Hennes allt-i-allo Tony får ta hand om affärerna ett tag medan Jessica drar iväg till hennes flummiga väninna Sussie i Norrköping för att koppla av men den avkopplingen blir avbruten av att en skadad flicka kommer i hennes väg, en flicka som visar sig ha rymt från en trafficking-liga i Stockholm. 

Jessica kan inte låta bli att börja rota i detta och spåren leder till den Rysk-Estniska maffian och några högt uppsatta män i Sverige.

En intensivt berättad historia där Jessica och Caesar av en tillfällighet möts igen när dom undersöker samma fall och där deras liv då också tar en ny vändning.




Total Recall (1990)

  https://youtu.be/684nkWhd658?si=8HAPd3sqN9BPnWvX Regi:  Paul Verhoeven Manus:  Ronald Shusett ,  Dan O'Bannon , Jon Povill  &  Gar...