Sonja Ek (Alexandra Rapaport) lever med sin man Fredrik (Magnus Roosman) och sina tre barn i en stor luxuös villa i Stockholm. Hon arbetar med ekonomi i familjeföretaget som är en marina som Fredrik sköter tillsammans med Sonjas bror Niklas (Ivan Mathias Petersson). Hon misstänker att Fredrik, hennes bror och deras vän Stein håller på med skumma affärer vid sidan av men hon har ingen aning om vad det handlar om tills den dagen då Fredrik en morgon skjuts ihjäl framför ögonen på yngsta sonen utanför familjens hus. Ett klassiskt upplägg med en oskyldig ovetandes familj som helt plötsligt finner sig hotade från både gangsters och lagen och där huvudpersonen Sonja här efter ett tag inser att det inte finns någon hon kan lita på, inte ens sin egen familj. Intensivt spännande, våldsamt och riktigt bra med utmärkta skådespelare.
I den här filmen så rör det ihop sig så det räcker och blir över när Johan Falk drar iväg till Lettland för att få en klarhet i hur Frank Wagner i den förra historien kunnat avslöjas som polisinformatör. Han luras in i en fälla och tvingas att köra en lastbil lastad med vapen från Lettland till Sverige via Tyskland samtidigt som hans grupp hemma planerar att råna transporten med hjälp av gangsterbossen tillika Sophies informatör Seth Rydell som själv är inblandad i en maktkamp inom sin organisation när hans gamla vapendragare Jack precis kommit ut från kåken. Detta är faktiskt lika rörigt som det låter och särskilt realistiskt känns inte det här. Den här filmen är bara sisådär även om det är en hel del action både inom och utanför våra gränser men skådespelarna håller som tur är hög klass och det räddar en del av historien.
En liten ganska obetydlig skräckfilm egentligen som inte tillför någonting nytt i den genren och som inte lämnat något cineastiskt avtryck i mitt sinne men jag hade roligt när jag såg den och tyckte att den var underhållande och så tyckte jag att Joey King som spelar Claire gör detta riktigt bra. Handlingen kretsar ju kring en mystisk Kinesisk låda där den som för tillfället äger den har möjligheten till sju önskningar. Claire's pappa som är en sk dumpster diver och sysslar med att leta allsköns prylar i containrar hittar lådan vid en kyrkogård och ger den till sin dotter som efter bara en stund inser att lådan uppfyller hennes önskningar vilket hon ju snabbt missbrukar med att önska ont för dom hon inte gillar i skolan och ett bättre liv för henne själv. Det finns ju en hake givetvis och det är ju att för varje önskning hon gör så kräver lådan ett liv och det kan drabba vem som helst i Claire's närhet. Som sagt, en inte speciellt ovanlig historia men den är välgjord, skådespelarna klarar sig bra och även om den är rätt förutsägbar så finns det en lite kul knorr på slutet.
Det är i mitten av 1940-talet och Ungerns ledare Miklós Horthy står inför valet att kapitulera antingen för Nazisterna eller den Ryska armén och givetvis så går det som det går för när han inser att Ryssarna verkar vara ett bättre val så är det för sent för då har redan dom Tyska SS-officerarna Adolf Eichmann och Otto Skorzeny tagit över Budapest. Den unge Elek Cohen vars hela familj förts bort av Nazisterna vägrar ge upp motståndet och efter att han och en vän dödat två nazistofficerare så använder dom deras uniformer för att rädda så många människor dom bara kan.
Den här filmen bygger ju på en verklig händelse och det gör ju att den blir lite intressantare och det är tur för utan verklighetsbakgrunden så var detta en ganska tråkig produktion. Fotot av den legendariske Dean Cundey är strålande men dom skådespelare som har dom bärande rollerna är alldeles för träiga och själlösa för att man ska känna någon form av engagemang för deras öden. Ben Kingsley är riktigt bra som Miklós Horthy och Burn Gorman gör en riktigt obehaglig Otto Skorzeny och det är när dom fyller scenerna som det blir intensivt.
Det har varit en statskupp i Sverige och inbördeskrig råder i landet mellan regeringstrogna och rebeller och vi får följa en liten familj boende till synes idylliskt ute på landet långt ifrån händelsernas centrum. Den enda gången dom märker av vad som hänt är när stridsflyg nån gång ibland passerar ovanför eller om dom behöver ta sig in till stan för att införskaffa något då dom behöver passera en vägspärr kontrollerad av soldater. Mamman och pappan som mycket bra spelas av Eva Röse och Henrik Norlén och deras son som gestaltas av Wilhelm Abraham lever i någon form av Astrid Lindgrenvärld som när sonen är ute och rider i det enastående vackra landskapet för tankarna till Skorpan och Körsbärsdalen i Bröderna Lejonhjärta. Jag tror att regissören Stefan Jarl med flit överdrivit det idylliska bara för att det ska bli än mer chockerande när sen kriget knackar på i form av tre soldater som leds av en mycket obehaglig man som spelas av Peter Andersson. Vi som tittare vet ju redan från början att någonting kommer att hända, bara inte när och det är ju det som gör själva spänningen. Varför det utbrutit krig och vilka som ligger bakom får man aldrig veta och man bryr sig inte så mycket heller däremot så skulle filmen kunnat vara lite längre eftersom vissa händelser i slutet tycker jag personligen hade mått bra av lite förklaringar eller åtminstone lösningar.
Det är dock välgjort och välspelat och faktiskt ganska obehagligt.
I en av dom undanskymda dalarna i Yorkshire ligger det magnifika Kilnsgate House som har stått där på samma plats sedan slutet av 1700-talet. 1953 så dog den dåvarande ägaren mystiskt av att ha fått i sig en dödlig dos gift och hans fru åtalades och avrättades senare för mord. Nu 60 år senare så har kompositören Chris Lowndes som är uppfödd i trakten men som bott i USA flera år köpt huset omedveten om dom makabra hemligheterna innanför dess väggar. Han får höra talas om historien och hans nyfikenhet väcks, vilket blir till en besatthet av den unga kvinnan Grace Fox som hängdes för giftmord på sin man.
En enastående sammansatt historia av Peter Robinson som är dramatiskt spännande och klurigt skruvad. Slutet är tyvärr lite av ett antiklimax men vägen dit är så välkomponerad att det ändå räcker för att rädda största delen av berättelsen.
En journalist hittas mördad i sin lägenhet och spåren leder till en av polisen känd brottsling samt att en kollega till journalisten berättar att han den senaste tiden hållit på med en biografi över en gangster i Stockholms undre värld. En ren och rak gangsterhistoria men som ändras efter att Gunvald (Mikael Persbrandt) ska besöka ett vittne och blir nedskjuten. Nu ska Martin Beck (Peter Haber) och hans grupp lösa mordet på journalisten samtidigt som Gunvald ligger och kämpar för sitt liv på sjukhuset.
En grundhistoria som man efteråt inte kommer ihåg på grund av det tunga dramat med Gunvald. Den sorgligaste filmen om Beck och hans grupp hittills.