tisdag 15 januari 2019

Ägget är Löst! - En Hårdkokt Saga (1975)




Den ofantligt rike industrimannen (Max von Sydow) förtrycker sin fru (Birgitta Andersson) och son (Gösta Ekman) tills den dag sonen får nog och skjuter sin far.
Fadern överlever dock och betalar tillbaka genom att kasta sin son i en liten tjärn i skogen där han sen lever intrasslad i sjögräs i över ett år.
När han återvänder med hjälp av en lokal uteliggare (Hasse Alfredsson) så är inte världen längre densamma.




En ganska ojämn historia men med några riktigt tillspetsade toppar som gör den till en visuell fantastisk filmupplevelse ändå.
Gösta Ekman är riktigt bra som sonen men det är en enastående Max von Sydow som fadern som bär upp filmen.
Den 20 minuter långa sekvensen där sonen lever i tjärnen där han blivit kastad i av sin far är cineastisk filmkonst på högsta nivå och det här var också den idén som Hasse Alfredsson först fick och som han sen byggde filmen runtomkring.
Att låta den hunsade modern som spelas av Birgitta Andersson enbart utstöta små ljud istället för att prata är också genialt.
Det är väl slutet som kanske drar ner lite på kvaliteten där filmmakarna inte riktigt lyckats med att få fram den postapokalyptiska känslan som dom strävat efter.
Till och från riktigt roligt och underbart fantasifullt och med en liten vink åt miljöförstörande storföretag som inte ägnar världen och dom små människorna en enda tanke till förmån för pengar och makt.







måndag 14 januari 2019

Beck: Monstret (1997)





En polisstation i Stockholm blir bombhotad och en misstänkt resväska hittas på platsen.
Några minuter innan bomben enligt informationen till polisen skall explodera så vågar inte bombgruppen ta några risker utan skjuter sönder väskan på säker plats.
Vid undersökningen av väskan så visar det sig att den inte innehöll en bomb utan ett spädbarn.
Polisen försöker att tysta ner händelsen men mördaren kontaktar själv media och samtidigt som Martin Beck och hans medarbetare nu försöker få fatt i monstret som gjort detta så jagas dom av media som nu anklagar polisen för händelsen.


Precis som i den föregående Beckfilmen så inleds den här historien väldigt tragiskt där en polis blir inblandad på ett väldigt personligt plan, här i form av bombgruppens chef Sture Andersson mycket bra spelad av Björn Gedda som ju är den som ger order om att resväskan ska skjutas sönder som sen visar sig innehålla ett barn.
Det blir lite så att den sidan av historien känns tyngre än själva berättelsen om jakten på den som egentligen är ansvarig för det dådet.
Annars så sköter ju sig det vanliga gänget med Peter Haber, Mikael Persbrandt, Stina Rautelin och Per Morberg som dom ska, med den äran.


Titel:  Beck - Monstret
År:  1998
Land:  Sverige, Danmark, Tyskland, Norge
Genre:  Kriminaldrama
Längd:  1 tim, 27 min

Regi:  Harald Hamrell
Manus:  Rolf Börjlind
Foto:  Olof Johnson
Klippning:  Tomas Täng
Musik:  Ulf Dageby

Skådespelare:
Peter Haber, Mikael Persbrandt, Stina Rautelin,
Per Morberg, Ingvar Hirdwall, Michael Nyqvist,
Rebecka Hemse, Fredrik Ultvedt, Peter Hüttner,
Bo Höglund, Björn Gedda, Magnus Roosmann,
Hasse Jonsson, Johan Hedenberg,
Sten ljunggren, Gunilla Abrahamsson



söndag 13 januari 2019

Isprinsessan (Camilla Läckberg 2003)





Det är vinter och på den lilla väskustorten Fjällbacka så är allting luhnt och stilla tills den dag då den unga kvinnan Alexandra Wijkner hittas död i sitt badkar.
Det som först ser ut som ett självmord visar sig snart vara ett mord och som kommer att avslöja en kvinna som under en längre tid levt ett dubbelliv och beröra ett antal människor på orten och som kommer att ta dom inblandade tillbaka 20 år i tiden.

Det här är Camilla Läckbergs debut som författare och även debut för mig vad det gäller hennes författarskap.
Visst är det väl en rätt spännande och klurig historia men alla karaktärer känns ju igen från mängder med andra romaner så det känns nästan som om man redan har träffat allihopa.
Jag saknar också humorn i berättelsen, inte för att detta skulle vara en rolig roman men Läckberg försöker ju faktiskt till och från vara det men misslyckas tyvärr med detta.
Det kan ju vara så enkelt som att hon och jag inte har samma sorts humor.

Sisådär roman med en rätt sjyst historia, tyvärr med en samling rätt gråa karaktärer som man inte direkt får någon sympati för.





fredag 11 januari 2019

Beck: Pensionat Pärlan (1997)





En liten flicka springer plötsligt rakt ut i gatan mitt inne i Stockholm och blir påkörd av en bil och bakom ratten sitter Gunvald Larsson.
Flickan avlider senare på sjukhuset och Gunvald gör allt han kan för att ta reda på vem flickan som inte är saknad av någon var.
Samtidigt så utreds en en utländsk medborgare som haft ett bälte på sig i Värtahamnen med ämnet Cesium och som exploderat och dödat honom och en taxichaufför.


Den här historien inleds ju väldigt tragiskt när Gunvald Larsson kör på en liten flicka. Det är ju en olycka men Gunvald har samtidigt suttit och pratat i mobilen och kanske också kört lite för fort vilket ju inte får den annars så iskallt hårda polisen att må direkt bättre.
Visst finns det en smuggelhistoria där bakom också men den här filmen handlar mer om Gunvald och flickan som ingen verkar sakna.
Mikael Persbrandt är riktigt bra och man känner verkligen med honom och hans avgrundsdjupa sorg och frustration över det som hänt.



Titel:  Beck - Pensionat Pärlan
År:  1998
Land:  Sverige, Danmark, Tyskland, Norge
Genre:  Kriminaldrama
Längd:  1 tim, 26 min

Regi:  Kjell Sundvall
Manus:  Rolf Börjlind
Foto:  Olof Johnson
Klippning:  Thomas Täng
Musik:  Ulf Dageby

Skådespelare:
Peter Haber, Mikael Persbrandt, Stina Rautelin,
Per Morberg, Ingvar Hirdwall, Rebecka Hemse,
Michael Nyqvist, Fredrik Ultvedt, Anna Ulrika Ericsson,
Peter Hüttner, Bo Höglund, Lasse Lindroth,
Lennart Hjulström, Dana Marouf, Anna Godenius,
Lucian Muscurel, Boy Wiberg



torsdag 10 januari 2019

Beck: Öga för Öga (1997)





Lärarinnan Sara Molinder hittas ihjälskjuten i ett parkeringshus i Stockholm med ögonen utkarvade.
Bara några dagar tidigare så hittades en kvinna mördad i Trelleborg där också ögonen saknades och nu misstänker Martin Beck att dom har med en seriemördare att göra och måste nu snabbt finna sambanden mellan mordfallen.


Här leder spåren till den lilla orten Östhammar som gör att Beck och Klingström för en gångs skull får bege sig utanför Stockholms Län.
Det är groteska mord som visar sig ha en mörk och tragisk bakgrund och med en gärningsman som till allra sista stund är okänd för våra polisiära utredare och då också givetvis för oss tittare.
Det här är den filmen i ordningen där humorn också tar ett stort kliv in i handlingen, Gunvald Larssons kommentarer är vassare och syrligare, dialogerna mellan Joakim Wersén och hans undersåtar giftigare och dom korta ögonblick man får tillbringa med Beck's granne på balkongen hysteriskt roliga.

Det är spännande och dramatiskt i en lite klurig historia med mörk botten och skådespelarna i dom bärande rollerna kan man ju lita på.



Titel:  Beck - Öga för Öga
År:  1998
Land:  Sverige, Tyskland, Norge, Danmark
Genre:  Kriminaldrama
Längd:  1 tim, 30 min

Regi:  Kjell Sundvall
Manus:  Rolf Börjlind
Foto:  Olof Johnsson
Musik:  Ulf Dageby
Klippning:  Tomas Täng

Skådespelare:
Peter Haber, Mikael Persbrandt, Stina Rautelin,
Per Morberg, Ingvar Hirdwall, Rebecka Hemse,
Fredrik Ultvedt, Mikael Nyqvist, Peter Hüttner, 
Bosse Höglund, Lena T. Hansson,
Göran Ragnerstam, Göran Forsmark, Niels Dybeck,
Sten Johan Hedman, Johan Rabaeus





Silverapostlarna - Jan Mårtenson (2016)



Antikhandlaren Johan Kristian Homan får en dag besök i sin butik i Gamla Stan av en råbarkad figur som erbjuder honom skydd, givetvis till en ansenlig månadskostnad.
Polisen tar först inte Homan på allvar tills två andra antikhandlare som fått utstå samma hot hittas mördade.
I samma veva får Homan ett erbjudande av den ofantligt rike affärsmannen Jan Bergerius om att inreda hans nyinköpta slottsliknande villa i 1700-tals stil, en chans som Homan givetvis inte kan stå emot.
Det är dock någonting som är skumt med Bergerius och det visar sig att han har bekanta som verkar ha någonting med hoten mot antikhandlare i Stockholm att göra.


Detta är den 45:e romanen i ordningen om antikhandlaren Homan som i varje historia snubblar över lik och där konst, mat, dryck och antikviteter är viktiga ingredienser.
Jag har personligen läst några stycken av dessa med blandat gillande, denna föll mig inte i smaken.
Jag har lite svårt att sätta fingret på vad det var som jag inte tyckte om med boken men den känns tråkigt omodern.
Homan själv ska ju vara runt 50 år gammal men här känns han mer som 74, vilket ju också är åldern på författaren Jan Mårtenson och det tror jag inte är en slump.
Det är nog väldigt mycket Mårtenson i Homan och denne på alla sätt sympatiske antikhandlare har nog mot sin vilja blivit lite äldre än han ska vara.
Det är skrivet i grått och brunt, någon spänning infinner sig aldrig, karaktärerna är trista och författaren själv verkar inte riktigt haft klart för sig hur han skulle sy ihop slutet.

Näe, det här var som att se Morden i Midsomer utan ljud i slowmotion.


Titel:  Silverapostlarna
Författare:  Jan Mårtenson
År:  2016
Land:  Sverige
Genre:  Deckare


Clockers (1995)





Strike är en ung kille boende i ett område kallat The Project i Brooklyn. Han tillbringar dagarna med att sälja droger åt den lokala gangstern Rodney Little och hänga med polare i parken vid bostadshusen.
En natt så skjuts en arbetsledare på ett nattöppet hamburgehak ihjäl och Strike's bror Victor erkänner dådet men polisen Rocco Klein tror att han tagit på sig dådet för att skydda någon annan och börjar pressa Strike.


Filmen inleds med en smäktande bluesig soullåt samtidigt som man får se väldigt blodiga och realistiska bilder från olika brottsplatser, det är som om regissören Spike Lee här vill säga vad vi kommer att få se dom närmaste två timmarna.
Resten av filmen är dock inte riktigt så hård och rå som inledningen vill lova, det handlar mest om att sitta och snacka och bli trakasserade av polisen i området.
I början av historien så koncentreras ju allting omkring Strike som väldigt bra gestaltas av Mekhi Pheifer som här gjorde sin debut men efterhand så är det polisen Rocco som mer och mer ta plats och blir en intressantare personlighet att lära känna.
Harvey Keitel är enastående bra i den rollen även om det känns som om han gjort ett antal liknande karaktärer förut, tyvärr så tar ju filmen slut innan man lärt känna hans poliskommissarie som har en hård kostym men med ett stort och mänskligt hjärta där innanför.

Fotot av Malik Hassan Sayeed är helt strålande snyggt och lekfullt men det man retar upp sig lite på är att musiken till och från inte alls synkas så bra med det visuella.

Det var tänkt att Martin Scorsese skulle ha gjort filmen men när han var för upptagen med filmen Casino så gick uppdraget till Spike Lee istället som då skrev filmmanuset tillsammans med Richard Price som skrivit romanen som filmen bygger på.
Historien är väl bra och filmens skådespelare likaså men tyvärr så har Spike Lee av någon anledning gjort ett slut som är så typiskt amerikanskt och väloljat så att det nästan blir patetiskt.
Detta kunde ha blivit riktigt bra men blev bara sisådär. 



Titel:  Clockers
År:  1995
Land:  USA
Genre:  Drama
Längd:  2 tim, 8 min

Regi:  Spike Lee
Manus:  Spike Lee & Richard Price
(Efter en roman av Richard Price)
Foto:  Malik Hassan Sayeed
Musik:  Terence Blanchard
Klippning:  Sam Pollard

Skådespelare:
Mekhi Pheifer, Harvey Keitel,
John Turturro, Delroy Lindo, Isaiah Washington,
Keith David, Pee Wee Love, Regina Taylor,
Tom Byrd, Sticky Fingaz, Lisa Arrindell,
Steve White



Andra Världskrigets Kvinnliga Spioner (2023)

  En dokumentär om några av dom kvinnor som jobbade bakom fiendens linjer som spioner under det Andra Världskriget. Vi får bland annat följa...