Under ett knarktillslag så skjuts den unge knarksmugglaren Micke Sjögren ihjäl av sina egna medbrottslingar.
Micke visar sig vara son till Martin Beck, en son som han fick i ett tidigt förhållande, inte haft någon kontakt med och som levt på fel sida om lagen en längre tid.
Beck gömmer sig undan och bestämmer sig för att sluta inom polisen tills det visar sig att det mordfall som Gunvald Larsson och
Lena Klingström håller på med har med dödsskjutningen av hans son att göra.
I den här tredje filmen med Peter Haber som Beck så är det Kjell Sundvall som stått för regin och det märks som en rejäl ansiktslyftning i produktionen.
Skådespelarna känns här riktigt bekväma i sina karaktärer och historien har ett annat djup än dom tidigare två.
Ett groteskt restaurangmord och knarksmuggling från Polen är någonting som här ligger i bakgrunden till förmån för Martin Becks inre kris som han brottas med sen hans son skjutits ihjäl.
Filmen inleds också med en riktigt snyggt filmad scen med en ung kvinna som går balansgång på en bro över ett tunnelbanespår som egentligen inte har någonting med historien i sig att göra men som ändå smälter in bra och som får oss tittare att kippa lite efter andan så där strax innan allting börjar.
Titel: Beck - Vita Nätter
År: 1998
Land: Sverige
Genre: Kriminaldrama
Längd: 1 tim, 25 min
Regi: Kjell Sundvall
Manus: Rolf Börjlind
Foto: Olof Johnson
Musik: Ulf Dageby
Klippning: Tomas Täng
Skådespelare:
Peter Haber, Mikael Persbrandt, Stina Rautelin,
Per Morberg, Ingvar Hirdwall, Lennart Hjulström,
Michael Nyqvist, Rebecka Hemse, Fredrik Ultvedt,
Anna Ulrika Ericsson, Peter Hüttner, Katarina Ewerlöf,
Bosse Höglund, Jan von Melen, Emil Forselius,
Robert Pukitis, Dubrilla Ekerlund, Douglas Johansson,
Tytte Johnsson, Jonas Uddenmyr, Torsten Wahlund