tisdag 29 september 2020

Koko-di koko-da (2019)

 




Den här filmen som regisserats och skrivits av Johannes Nyholm var ju allt annat än en normal cineastisk upplevelse. Jag sitter fortfarande så här ett tag efteråt och undrar vad jag egentligen sett för någonting.

Tobias (Leif Edlund) och Elin (Ylva Gallon) ska ut på en tältsemester för att vad det verkar försöka fixa ett rätt trasigt förhållande som beror på att dom för några år sedan miste sin 8-åriga dotter. Deras kommunicerande består av ett evigt tjafs och någon kärlek paret emellan verkar inte finnas när dom slår upp sitt tält mitt ute i vildmarken.

Där ute så händer det dock plötsligt saker som får dom att glömma allt annat i deras liv. Dom får besök av ett sällskap som ser ut som om dom kom direkt från en cirkus med den skillnaden att någon underhållning bjuds det inte på. Våld och skräck blandas nu hejvilt och som tittare liksom det utsatta tältande paret så vet man inte vad som är dröm och vad som är verklighet.

Jag vet inte vad jag tyckte om den här filmen och jag förstod den inte förutom att känslan är någon sorts bearbetning av en stor sorg och förlust. Den är ändå fascinerande för man sitter där och vill veta vad som ska hända härnäst för förutsägbar är den definitivt inte.

Intressant och visuellt vacker, våldsamt och bisarrt underlig.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fleishman is in Trouble - Säsong 1 (2022)

  https://youtu.be/9ybMxpm_JBE?si=C_3EnWSWEjXz5zsc Inledningen på deras separation var när dom träffades säger Libby ( Lizzy Caplan ) som är...