Men seriens känslomässiga kärna är Andrew Ellis, som är lågmält fenomenal som den vilsne visselblåsaren Robbie Mullen. En ensam, lättpåverkad hantverkare som börjar notera kulturella förändringar och orättvisor som han inte sympatiserar med, och hittar ett sorts sammanhang och brödraskap i National Action – men får kalla fötter när han inser vilka illdåd medlemmarna verkligen är kapabla till.
Tonen lutar onödigt mycket åt det ytligt didaktiska, i stället för att gå djupare in på hur och varför (framför allt) unga män radikaliseras, i ett krisande och allt mer söndertrasat Storbritannien.
Samtidigt känns andra, mindre intressanta delar av dramat – främst Collins familjeliv med fru (Leanne Best) och barn – snarare uttänjda. Vilket resulterar i något av ett tempo-problem.
Det här är med andra ord inte allt det hade kunnat vara. Men det är ett kompetent och välspelat nutidslarm, och för den som vill (och inte tycker att det känns alldeles för långsökt) kan ”I hatets mitt” ses som en otäck och deprimerande, icke-fiktiv uppföljare till Shane Meadows ”This is England”-svit, som både Graham och Ellis spelade i som unga.