Polisen Eva Thörnblad återvänder till den lilla orten Silverhöjd sju år efter att hennes dotter Josephine mystiskt försvunnit på platsen.
Nu är hon där för att ta hand om arvet efter hennes far som avlidit några veckor tidigare.
Eva får veta att fler barn försvunnit på orten och att hennes far och styrelsen i hans företag kanske vet mer om detta än någon tidigare hade kunnat ana.
Detta var ordentligt spännande och inte riktigt en ordinär svensk thrillerserie.
Gamla nordiska sagoväsen i en trolsk och mystisk natur som slår tillbaka när makt och pengahungriga män använder miljön för sina egna egoistiska intressen.
En thriller som är ett litet inlägg i dagens miljödebatt.
Bra regi av Henrik Björn & Anders Engström, stämningsfullt foto signerat Pelle Hallert & Kjell Lagerroos och skådespelarna gör ett gediget jobb förutom att jag tycker Moa Gammel kändes lite stel i sin karaktär som Eva Thörnblad.
Inledningsscenen i denna serie där en av världens mest eftersökta män Raymond "Red" Reddington helt coolt går in på FBI's huvudkontor och lämnar över sig själv är helt outstanding och den gjorde att jag var fast direkt.
Det blir ju inte mindre spännande efter denna inledning, intensiteten är genomgående hög och dom få gånger som själva handlingen saktar ner lite så har manusförfattarna ökat dosen mystik istället så tittarna inte får en lugn stund att koppla av.
Bra skådespelare, speciellt James Spader som är helt lysande som Red.
År 2044, solstormar har utrotat 99,7% av hela Jordens befolkning.
Företaget ROC har skapat robotar kallade Autómata pilgrim 7000 som är gjorda för att hjälpa människan bygga upp världen igen. Dessa robotar har två inbyggda säkerhetsprotokoll som gör att dom inte kan skada en människa eller utföra ändringar på sig själv eller andra robotar.
Polisen Sean Wallace (Dylan McDermott) påstår dock att han skjutit sönder en robot som försökte operera sig själv och försäkringsagenten Jacq Vaucan (Antonio Banderas) får i uppdrag att undersöka om det finns robotar där säkerhetsprotokollen är manipulerade.
Visuellt så är denna film riktigt snygg och Antonio Banderas gör en helgjuten insats men på något sätt så känns det som om historien aldrig riktigt kommer igång,
det blir för mycket tomgångskörning på ett och samma ställe och när det väl kommer till upplösningen då det händer en hel del då slutar ju filmen och så sitter man där och vill se hur det går sen.
Snyggt foto av Alejandro Martinez och bra skådespelare men rätt tråkigt emellanåt.
Reed Richards (Ioan Gruffudd), en briljant men fattig vetenskapsman är övertygad om att människan kan styra evolutionen med hjälp av kosmisk energi.
För att bevisa att han har rätt så måste han dock ha pengar vilket gör att han måste samarbeta med den makthungrige Victor von Doom (Julian MacMahon).
Tillsammans med von Doom, hans assistent Sue Storm (Jessica Alba) hennes bror Johnny (Chris Evans) och Reeds kompis Ben (Michael Chiklis) så beger dom sig upp till en rymdstation där givetvis allt som kan gå fel gör det.
Väl nere på Jorden igen så upptäcker våra vänner att dom på något mystiskt sätt förändrats och fått övernaturliga krafter.
På nåt sätt så känns historien om The Fantastic Four som en budgetvariant av The Avengers och även den här filmen känns lite billigare.
Inte för att effekterna är dåliga på något sätt, det är imponerande och riktigt snyggt men skådespelarna är lite mer själlösa och tråkiga och man fattar aldrig något riktigt tycke för någon av dom.
Snyggt och stilmässigt är det i alla fall, cool musik och en Chris Evans som faktiskt är lika bra som Johnny Storm som han senare skulle bli som Captain America.
Professor Quincy Adams Flagstaff (Groucho Marx) är professor på Huxley College och ansvarig för skolans fotbollslag.
Inför en avgörande match mot den konkurrerande skolan Darwin så tar Flagstaff hjälp av vännerna Baravelli och Pinky (Chico och Harpo Marx) för att försöka kidnappa dom bästa spelarna och se till att dom byter lag.
Som vanligt när det kommer till en film med Bröderna Marx så är handlingen underordnad dialogen och här är den ibland smått genialisk speciellt när Groucho slänger ur sig sina kommentarer likt en en kulspruta inställd på max.
Det är full fart från början och trots att den känns något ojämn så finns här några enastående komiska höjdpunkter.
En tidig morgon så försvinner helt plötsligt tusen barn från sina hem i förorten Farsta och spåren efter dom slutar i Gamla Stan.
Det visar sig att dom genom hemliga gångar tagit sig in i slottet med hjälp av Kronprinsessan Victoria (Lena Nyman) som är den drivande kraften i SOPOR (Sveriges Onödigförklarades ProtestORganisation).
Snart är slottet ockuperat, Drottningen och Kungen (Grynet Molvig & Brasse Brännström) hålls som gisslan och Säpo's starke man John Smith (Gösta Ekman) planerar att med våld rädda landets lag och ordning.
Som vanligt när Tage Danielsson gjorde någonting så var hans stora samhällsengagemang det bärande i själva historien och så även här där dom som hamnat i utkanten och aldrig får sin röst hörd som barnen är grundtemat.
Det är en tidlös saga som är lika aktuell idag som den var då den kom och trots att det egentligen är en rätt allvarlig historia så ryms det en herrans massa enastående komik och fantastiska skådespelare i både små och stora roller.