Den första scenen i den här filmen är över en minut lång och kolsvart, det enda man hör är hyperventilerande andetag och redan här så börjar panikångesten sakta lägga sig som en filt över oss åskådare.
Paul Conroy vaknar upp i ett totalt mörker och kan knappt röra sig. När han får tag i tändaren som han har i fickan så inser han att han befinner sig i en trälåda och antagigen under marken och han har ingen aning om hur han hamnat där.
En varning vill jag utfärda till alla er som har minsta tendenser till klaustrofobi, denna film är inte bra för ert välbefinnande.
Det här är en av dom mest kompakta och trånga filmupplevelserna jag haft och man sitter i 90 minuter med handsvett, andnöd och tittar bort mot fönstret för att försäkra sig om att man själv åtminstone kan röra sig fritt och gå ut när man vill.
I detta begränsade utrymme så visar regissören Rodrigo Cortes en enastående cineastisk kreativitet och han bjuder på allt som han lärt sig av sin förebild Alfred Hitchcock och det gör att intensiteten i historien hålls på en konstant hög nivå.
Filmen växlar mellan skräck, snyftande drama, politisk thriller och även lite action.
Ryan Reynolds bär upp filmen på ett fantastiskt sätt och tar historien en bra bit utanför dom tajta träväggarna till familjerelationer och politik.
Man kan inte låta bli att bli upprörd över det iskallt kyliga mottagandet Paul får när han med hjälp av sin mobiltelefon lyckas få tag i FBI och hela filmen genomsyras av den här bittra kängan på den Amerikanska byråkratin.
En applåd till slutet också som ligger lite utanför dom vanliga Amerikanska filmramarna men så är det ju en Europé som står för regin också.