tisdag 2 april 2019

Nattmannen av Jørn Lier Horst (2009)




Det är en tidig kall höstmorgon i den norska staden Larvik och när dimman lättar över stadens torg så upptäcks ett huvud av en ung kvinna spetsat på en påle som är nedstucken i en rabatt.
Detta är den groteska inledningen i denna kriminalroman av den norska författaren och fd polisen Jörn Lier Holst och som handlar om poliskommissarien William Wisting som då blir den som ska lösa detta mysterium där spåren snart för honom till knarksmuggling och utnyttjande av Afghanska ungdomar på flykt i Norge.
Man blir ju tagen och fast efter dom första sidorna men sen tycker jag boken planar ut och blir rätt tråkig för att sen igen intensifieras och så avslutas tyvärr allt med ett litet antiklimax.
Njae, jag tyckte denna roman var sisådär, den var ojämn och författarens åsikter vad det gäller flyktingpolitik och Norges FN-styrka i Afghanistan lyser igenom så starkt att den tar udden lite från huvudkaraktärerna som blir lite bleka.
Det här trodde jag var den första romanen om polisen Wisting men där misstog jag mig eftersom författaren faktiskt skrivit fyra böcker tidigare men att dom ännu inte översatts till svenska. Lite underligt kan jag tycka av bokförlaget Lind & Co att ge ut den femte boken först.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Brottsplats: Gorkij Parken (1983)

  Original titel: Gorky Park https://youtu.be/H2XO39vz01M?si=X9_yr64dlb-vwaVl Vi befinner oss i 80-talets Moskva. Tre kroppar hittas en vint...