onsdag 17 april 2019

Kvinnan i Fönstret av A.J. Finn (2018)



Org Titel:  The Woman in The Window


Tänk dig in i situationen att du lider av Agorafobi (Torgskräck) och inte kan röra dig utanför huset och så sitter du i fönstret och blir vittne till ett brutalt mord i huset mitt emot på en kvinna som du nyss pratat med.
Det är precis vad som händer den fd barnpsykologen Anna Fox som det senaste året, efter en tragisk och personlig händelse tillbringar all sin tid i sitt enorma hus.
Antingen vid fönstret spanandes på världen utanför eller framför TV:n tittandes på gamla klassiska filmer, helst Hitchcock.

Det dröjer ett tag innan vi läsare får veta anledningen till Annas tillstånd även om man så gott som listat ut det mesta när informationen väl presenteras och det handlar väl mycket om att hon själv inte riktigt accepterat detta ännu.
Personligen så blev jag lite förvånad när jag insåg att författaren var en man och att han var amerikan för denna historia känns så klassiskt engelskt och kvinnligt ihopsatt så att jag var övertygad att det var så.
Det är inte så svårt att se att författaren är en älskare av film för historien är uppbyggd efter en sån mall, det känns nästan som ett rent filmmanus och det skulle förvåna mig föga om den här historien inom kort dyker upp på biograferna.

Jag hade till en början lite svårt med karaktären Anna Fox som jag tyckte betedde sig och reagerade väldigt underligt i många situationer trots att jag är medveten om den tunga psykiska ryggsäck hon bar på men man blev flera gånger förbannad på att hon inte kunde hålla sig borta från vinflaskan när hon var tvungen att vara skärpt eftersom ingen ju trodde på henne, att hon verkligen sett ett mord men det vittnar väl om en bra författare när man reagerar så starkt.

det är en bra historia, till och från riktigt spännande och med en lite oväntad knorr på slutet som kanske är lite väl utdraget eftersom mördaren på gammalt klassiskt manér givetvis ska förklara allting innan han/hon ämnar sätta in nådastören.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Brottsplats: Gorkij Parken (1983)

  Original titel: Gorky Park https://youtu.be/H2XO39vz01M?si=X9_yr64dlb-vwaVl Vi befinner oss i 80-talets Moskva. Tre kroppar hittas en vint...