söndag 24 juni 2018

Tomb Raider (2018)




Titel:  Tomb Raider
År:  2018
Land:  England, USA
Genre:  Action, Äventyr
Längd:  1 tim, 58 min


Lara Croft, en ung kvinna som halkar sig fram på småjobb i London för att klara sig men som egentligen är miljardär. Hon vägrar dock att skriva på sin fars dödsattest för att kunna få arvet eftersom hon är övertygad om att han fortfarande lever.
7 år tidigare försvann affärsmannen och äventyraren Richard Croft någonstans utanför Japan när han sökte efter en mytomspunnen drottnings grav på en mystisk ö och nu får plötsligt Lara en chans att ge sig ut och söka efter honom, en resa som kan betyda liv eller död för miljoner människor.


Jag är helt obekant med spelen om hjältinnan Lara Croft så därför har jag inga som helst jämförelser att göra där så jag får helt enkelt bara säga vad jag tycker om filmen som film.

Norrmannen Roar Uthaug som stått för regin är ju en skicklig filmmakare och fotografen George Richmond, en rutinerad räv i branschen men det räcker tyvärr inte hela vägen här utan allt känns bara som dom tagit en massa ideer från Indiana Jones äventyr och blandat ihop dessa lite huller om buller.

För att vi ska få lära känna Lara ordentligt så får vi ju följa hennes liv i London en hel del innan själva äventyret börjar och det tar nästan halva filmen innan det på allvar börjar infinna sig någon sorts spänning men sen så är det så förutsägbart allting så att man vet exakt vad som kommer hända i nästkommande scen.

Actionscenerna är ju häftigt gjorda och Alicia Wikander som Lara Croft är bra, dock lite tråkig tycker jag.
Hyfsad underhållning är det men mer än så blev det tyvärr inte.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kungens Hemliga Resa av Johan Gyllenswärd (2020)

  Under täckmantel så reser den svenska kungen Gustaf II Adolf i början av 1600-talet till Berlin för att fria till Maria Eleonora. Med på r...