torsdag 30 november 2017

Stilla Natt, Blodiga Natt (1974)

Org Titel:  Black Christmas
År:  1974
Land:  Kanada, USA
Genre:  Skräck



Det är dags att fira Jul och tjejerna på studenthemmet har fullt upp med att planera för helgen när dom börjar få underliga samtal där mannen som ringer blandar snuskigheter med rena dödshot.
Dom tar inte så allvarligt på samtalen förrän en av tjejerna försvinner.


Regissören John Carpenter har sen Halloween 1978 förknippats med den där kameratekniken att få oss tittare att känna oss som om vi är i mördarens kläder men den här filmen som är gjord fyra år tidigare visar att regissören Bob Clark och fotografen Reg Morris faktiskt var först och man undrar ju om inte Carpenter har fått en del ideer härifrån.

Jag såg denna film i början av 80-talet och nu när jag satte mig i fåtöljen för att åter gå igenom den så kom jag på mig själv med att inte komma ihåg vad jag tyckte om den då.
Det spelar dock ingen roll för den är riktigt bra.

Det är en mörk skrämmande stämning som andas Dario Argento över hela produktionen blandat med glada julsånger och pyntade granar och så en galning som mördar urskiljningslöst utan vad det verkar någon som helst mening.

Fotot och regin är som sagt mycket bra, skådespelarna med Olivia Hussey och John Saxon.
Detta är en våldsam skräckhistoria som ändå lunkar fram i ett makligt tempo utan några snabba häftiga klipp och där man egentligen inte får se speciellt mycket blod eller några närgångna våldsscener,
det är det softa kameraarbetet och lekandet med ljus och skuggor som gör allting skrämmande och så givetvis telefonen i huset som spelar en mycket viktig roll.
Stämningsfulla hemskheter mitt i julfirandet.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kungens Hemliga Resa av Johan Gyllenswärd (2020)

  Under täckmantel så reser den svenska kungen Gustaf II Adolf i början av 1600-talet till Berlin för att fria till Maria Eleonora. Med på r...