torsdag 18 augusti 2016

Örnnästet - "Where Eagles Dare" (1968)

Land:  England, USA
Genre:  Krig, Thriller, Äventyr, Action

Regi:  Brian G. Hutton
Manus:  Alistair MacLean
Producent:  Elliott Kastner
Foto:  Arthur Ibbetson
Musik:  Ron Goodwin

Skådespelare:  Richard Burton, Clint Eastwood,
Mary Ure, Patrick Wymark, Michael Hordern, Donald Houston,
Peter Barkworth, William Squire, Robert Beatty, Brook Williams,
Neil McCarthy, Vincent Ball, Anton Diffring, Ferdy Mayne,
Derren Nesbitt, Victor Beaumont, Ingrid Pitt


Under andra världskriget så störtar ett allierat plan i dom Tyskkontrollerade alperna och den enda passageraren, en Amerikansk general tas till fånga och förd till det närmaste nazistiska högvarteret, känt som det ointagliga "Örnnästet"..

Generalen sitter inne med detaljer om "The D-Day Operation" så nu måste Engelsmännen och Amerikanarna samarbeta för att så snabbt som möjligt få ut fången innan Tyskarna lyckas få ur honom dessa detajer.

Först måste jag väl erkänna att jag kanske ger denna film något för högt betyg beroende på att det för mig är så mycket nostalgi inblandat när jag ser den..
Jag sträckläste ju alla MacLeans böcker som ung och den här filmatiseringen var ju en av dom absolut bästa och den såg jag ett antal gånger..

Nu när jag ånyo tog tag i den så var det säkert 20-25 år sen sist jag tittade på den men jag gillar den fortfarande..

Richard Burton var ju vid den här tiden stor filmstjärna och Clint Eastwood hade bara några år tidigare blivit omåttligt populär efter westernfilmerna av Sergio Leone och dom två tillsammans i den här produktionen är ett enastående par..

Den första halvan traskar på i ett rätt makligt tempo för att i den andra halvleken formligen explodera i action och intensiv spänning och det finns ett par scener som har med en linbana att göra som är lika nervkittlande nu som då trots att man vet vad som kommer att hända..

Dialogen kanske är lite stel ibland men regin är bra, fotot strålande, musiken maffig och Gestapo ser precis så där diaboliskt onda ut som dom då alltid gjorde i Amerikanska krigsfilmer.

Högexplosiv spänning i alperna.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kungens Hemliga Resa av Johan Gyllenswärd (2020)

  Under täckmantel så reser den svenska kungen Gustaf II Adolf i början av 1600-talet till Berlin för att fria till Maria Eleonora. Med på r...